nedeľa 27. februára 2011

cheesecakes for my friends

Predsa len sa musím podeliť ešte s jedným koláčovým úspechom :) Tento týždeň som prekročila prvú štvrťstoročnicu svojho bytia a na oslavu tejto významne veselo-neveselej udalosti ;) som sa rozhodla pripraviť svojim priateľom niečo výnimočne dobré. Musím povedať, že to bola trochu odvaha, nakoľko cheesecake je podľa mňa jedným z najchutnejších koláčov (až sa mi slinky v ústach zbiehajú), ale dokázať za jednu noc a jeden deň na prvý pokus urobiť dva tieto koláče...veď som sa aj zapotila pri tom :)

Bohužiaľ nemám fotky z prípravy, ale už čoskoro sa chystáme upiecť ho znovu, takže voňavé obrázky doplním. Buďte však tiež určite odvážni a urobte si cheesecake doma, hneď ako bude príležitosť, pretože... no MŇAM :)

Na spodok koláčika sa dáva úplne jednoduchá masa pripravená zo sušienok a masla. Ja som dala do jedného vianočné jemne korenené keksíky a rozpustené maslo, do druhého maslové sušienky, rozpustené maslo a med. Pomer asi 200g sušienok a 100g masla, medu asi jedna lyžica... Priznávam, že som to robila od oka, myslím, že k tejto časti ešte nie je potrebná váha :) 

Rúru predhrejeme na 160°C, tortovú formu (kruh, srdce..hocičo) buď vymažeme maslom alebo vystelieme papierom na pečenie (ja som použila iba maslo a koláč bol zospodu mierne prilepený, ale vôbec to nevadilo, stačilo ho nožom trošku podobrať). Sušienkovo-maslovou zmesou vystelieme dno a trošku aj okraje tortovnice a dáme piecť asi na 5 minút. Potom korpus vyberieme, necháme vychladnúť a rúru dáme predhrievať na 200°C.

Tu by som chcela podotknúť, že teplota, čas pečenia a pod. sú iné pri každom type rúry, preto sa nebojte piecť dlhšie či kratšie, prudšie či menej prudko, podľa toho, akú rúru máte vy, veď si ju poznáte :) a ak sa vám správa nevyspytateľne, jednoducho koláč častejšie kontrolujte.

Je čas pripraviť si samotnú podstatu cheesecake a to náplň. 
Na to potrebujeme: 
  • 500g talianského mascarpone
  • 230g prášk.cukru
  • vanilková esencia
  • vanilkový lusk
  • 3 vajcia
  • 1 kyslá smotana 

    V miske si vymiešame zmäknuté mascarpone a preosiaty práškový cukor (ja som miešala iba rukou - teda drevenou vareškou ručne, aby som bola presná). Cukor som si odvážila, ale stačí ho dať od oka, podľa toho, aký sladký chcete cheesecake mať. Namiesto mascarpone môžete použiť akýkoľvek krémový či smotanový syr (americký Philadephia, francúzsky Boursin, taliansky Ricotta a pod.), dokonca aj tvaroh, ale to už sú také slovenské verzie, určite tiež úžasné, ale tvarohové :)

    Miešame dohladka, pridáme vanilkovú esenciu, neskutočne voňajúce vnútro vanilkového lusku, ktorý sa najskôr pozdĺžne prekrojí na polovicu a lyžičkou sa zoškrabne vnútro. Zvyšok lusku si môžete napríklad strčiť do cukorničky a cukor bude krásne voňať. V tejto chvíli má plnka tisíce malých vanilkových pieh, s ktorými vyzerá úžasne :) Po jednom zamiešame vajíčka a nakoniec kyslú smotanu. Keď je zmes krásne hladká - je hotová...


    Plnku vylejeme na vychladnuté cesto zo sušienok, necháme asi 5 min. postáť, aby sa dostala do každej škáročky a dáme piecť. Teplotu znížime na približne 150°C - 110°C (pri nižšej teplote rátajte s tým, že sa bude piecť dlhšie). Pečieme asi 1 hodinu a 10 minút až 2 a pol hodiny... Okraje koláča by mali pomaly zlatnúť až zhnednúť, koláč by mal vystúpiť až na okraj tortovnice a jeho povrch by mal byť postupne pevnejší a pevnejší. Aj po upečení by sa však ešte stred koláča mal jemne triasť. Po tom, ako skonštatujete, že podľa času a toho, ako koláčik vyzerá, by mal byť už hotový, necháte ho chladnúť (asi 2 hodiny) vo vypnutej, otvorenej rúre. Nezľaknite sa, keď začne postupne klesať a stred sa úplne prepadne. Ja som sa teda zľakla neskutočne, skoro som dostala infarkt :) pretože v žiadnom recepte som sa nedočítala, že sa takéto niečo má stať... vysvitlo však, že to tak má byť.


    Po vychladnutí sa cheesecake musí ďalej dať chladiť, tentokrát už do chladničky a najlepšie na celú noc. Nakoniec naň nasypte hocijaké ovocie, na ktoré máte chuť. Alebo tiež žiadne - podľa možností a nálady. Ja som dala na jeden čerstvé, nijako neupravované černice s čučoriedkami, na druhý vo vlastnej šťave uvarené domáce maliny, ríbezle a čučoriedky s 2 lyžicami trstinovéhho cukru. Netuším, ktorý bol lepší ;)


    Ešte som niekde čítala, že počas pečenia by sa mal dať do rúry pod koláč hrniec s vodou, aby sa korpus veľmi nevysušil, ale táto teória sa mi nepotvrdila, nakoľko k jednému som ten hrniec s vodou dala, k druhému už nie, a výsledok bol približne rovnaký.


    Nech sa vám vydarí a poriadne vám pošteklí chuťové bunky :)
    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...